Warning! The template for this page [A-Citta.html] doesn't exists.

History of the Dante Theatre

The report of Italo Tempestini

The Dante Theatre was inaugurated on 4th May 1873. Italo Tempestini (Garibaldo) describes the operation that brought to the realization of the work. Taken out by Italo Tempestini History of Campi Bisenzio by Fabrizio Nucci printed by the Town of Campi Bisenzio.
 
"Fino dal 1868 in Campi non vi era più teatro poiché quello vecchio, una informe ed antica costruzione in legname che non meritava certamente tal nome, era stato demolito e trasformato in scuola comunale.
A Campi, ove il culto dell'arte drammatica è straordinariamente sentito, si sentiva possente la necessità di erigere un teatro per cui si spiegano i ripetuti tentativi fatti in varie epoche per tradurre in fatto il generale desiderio. Finalmente nel giugno 1871 si ebbe la certezza di potere effettuarsi il vagheggiato desiderio alla cui attuazione dette maggiore impulso il conte Giovanni Rucellai che consentì porsi alla testa di un comitato promotore per la costruzione di un teatro su di un'area di terreno che il municipio di Campi cedeva gratuitamente. A comprovare con quale e quanto aggradimento fosse accolta la lieta novella, basti ricordare che le 43 azioni occorrenti per costituire la società , furono sottoscritte in soli sette giorni, cioè dal 10 al 17 giugno 1871. Il 25 di detto mese gli azionisti, riunitisi in assemblea generale, approvarono lo statuto sociale nominando in pari tempo un consiglio di amministrazione a presiedere il quale per unanime consenso di tutti venne eletto il conte Rucellai.
Il 2 luglio, mediante pubblico istrumento rogato dal notaio Borchi, gli azionisti addivennero alla legale costituzione della società che s'intitolò "Accademia dei Perseveranti per il teatro Dante Alighieri di Campi Bisenzio".
Nel maggio 1872 incominciarono i lavori e il novello teatro mercè la valentia dell'architetto campigiano Mariano Falcini potè essere ultimato nel maggio dell'anno successivo. Il 4 di detto mese ed anno il teatro Dante Alighieri fu inaugurato dal primo spettacolo dato che fu l'Elixir d'amore di Donizzetti. L'esimio erudito conte Luigi Passerini, professore di araldica, compose lo stemma dell'accademia il quale rappresentava una nave che oltrepassava le favoleggiate colonne d'Ercole, colla leggenda Volere è potere . L'illustre filologo e letterato prof. Pietro Fanfani dettava le seguenti iscrizioni che vennero scolpite in marmo e collocate nel foyer del teatro:

"Perché l'illustre architetto Prof. Cav. Mariano Falcini, Per maggiore decoro di questa sua terra nativa, Con sollecitudine costante efficace di amoroso figliuolo, Pose tutto l'animo ed il nobile ingegno, Ad inalzare nell'anno MDCCCLXXII, Questo novello tempio dell'arte drammatica
 
L'accademia dei Perseveranti

A ricordanza perpetua del fatto, A segno di perenne grato animo
P. Q. M."


"Iniziatori pochi cittadini, I cui nomi si registrano qui sotto, Auspice il conte Giovanni Rucellai, Ebbe forma e legge l'Accademia dei Perseveranti, Prima in Campi Bisenzio
E per essa surse il teatro aristicamente gentile
Che s'intitola dal massimo poeta d'Italia - Dante
Solennemente inaugurato
Il IV Maggio del MDCCCLXXII

Alessi Felice - Alessi Luigi - Alli - Maccarini March. Avv. Claudio - Bacci Casimiro - Bacci Saul - Ballerini Antonio - Ballerini Olimpo - Ballerini Emilio- Ballerini Luigi - Benini dott. Ugo - Berti Serafino - Bogani Agostino - Bogani Antonio - Buti Serafino - Cambi Giovanni - Cantini Eliseo - Cantini Fortunato - Colzi Francesco - Falconi Ettore - Lotti Pietro - Martinuzzi dott. Pietro - Massi cap. Ferdinando - Mazzanti Giovanni - Mazzanti Paolo - Mazzoni Vincenzo - Municipio di Campi Bisenzio - Panerai Carlo - Panerai Luigi - Panerai Omero - Panerai Pietro Paolo - Paoli Carlo di Francesco - Paolo Carlo di Stefano - Paolo Giuseppe - Paoletti Giov. Batta - Pecchioli Pietro - Pelagatti Gaetano - Rindi Pilade - Rucellai conte Giovanni - Scarlini Alessandro - Sernissi Raffaello - Sestini dott. Sestino - Tempestini Antonio - Tesi Gernando.

 

From 1873 to nowadays

Mariano Falcini, a local architect was charged with doing the design. On 4th May 1873 the theatre, dedicated to Dante Alighieri, is inaugurated. The building, of considerable size for a relatively small centre, was possible thanks to the united effort of the Local government and the Perseveranti Academy. The building planned by Mariano Falcini overlooked Dante Square with a neoclassical distinguished front, stood out in the central part by a gable moved forward as regards the side wigs. On the ground floor there was the entrance hall and the foyer and upstairs the rooms of the Academy. The hall was shaped like a horseshoe, with three orders of boxes, reduced in the 30s to two boxes with a gallery; all this was completed by six baignoires obtained by the wide proscenium, that covered the area for the orchestra, and the advancement of the proscenium towards the hall. The theatre had a wide stage that had in the understage the changing rooms and laterally it presented a very wide room linked to an opening to the stage, probably used like theatrical laboratory for the scenes and, when it was necessary, like a space to increase the depth of the stage. In 1886 a survey done by the architect Vincenzo Micheli, proves that the supports of the trestles of the roof were defective and so in need of an intervention of renovation. But the first radical intervention of consolidation was executed only between 1909 and 1910 by the engineer Guido Papini, who planned a system of iron tie beams and to contrast the thrust that was deforming the trusses. In 1900 it was added a small portion of building where the Society of the "Buon Umore" and then in 1907 some rooms on the ground floor, near the Cafè, were based and the house of the doorkeeper was built. But the deep changes of renovation were a work of the architect Enrico Fantappiè's doing who turn the theatre into a cinema. The changes were notable, the stalls were lengthened, the area of the stage was reduced and the projection room was obtained in place of a whole order of boxes. In 1944 the ceiling of the theatre was bombed out and the stage was damaged. The Academy charged the engineer Grazzini with carry out the renovation. In the 50s the theatre has undergone other modifications; especially in the hall  the boxes and the gallery were removed in order to realize a big rectangular hall with a gallery and a big upper-tier box and  the stage was also changed and reduced. This metamorphosis, common to most theatres, has brought it to become one of the many cinemas with shows of low quality. From the half of the 70s it was closed and it went through a slow and inexorable deterioration until 25th February 2003 when the renovation works began.